Celem szkolenia jest przygotowanie terapeutów do zastosowania wybranych testów neuropsychologicznych w rozpoznawaniu zaburzeń dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Przedstawione będą najnowsze formy terapii, wykorzystujące neuromodulację, m. in. Biofeedback (EEG Biofeedback).
Poprzez odpowiednią diagnostykę oceniane są deficyty poznawcze i behawioralne w odniesieniu do struktury i funkcjonowania mózgowia. Szczegółowy opis sposobu funkcjonowania poznawczego pozwala na wskazanie mocnych i słabych stron osoby badanej. Badania psychologiczne/ neuropsychologiczne pozwalają z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić czy obserwowane objawy u badanego dziecka mają podłoże biologiczne, czy też wynikają z powodów psychologicznych, środowiskowych.
Badania psychologiczne/ neuropsychologiczne oceniają, w zależności od zgłaszanego problemu i wieku dziecka m. in.: zdolności intelektualne, pamięciowe, językowe, słuchowe, procesy uwagi, zdolności planowania, funkcje wzrokowo- przestrzenne i wykonawcze, koordynację wzrokowo- ruchową, zdolności grafomotoryczne, rozumienie, a także stan emocjonalny i funkcjonowanie społeczne. Uzyskane wyniki są niezwykle istotne dla zaplanowania skutecznej terapii pozwalającej zoptymalizować funkcjonowanie dziecka w środowisku domowym, szkolnym i interpersonalnym.
Podczas szkolenia omawiane będą następujące przypadki:
- zaburzenia neurorozwojowe- min. Spektrum Autyzmu, ADHD (Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi);
- dzieci przedwcześnie urodzone (wcześniaki);
- trudności w nauce (dysleksja, dysortografia, dysgrafia i dyskalkulia);
- niepełnosprawność intelektualna;
- dzieci urodzone z uszkodzonym ośrodkowym układem nerwowym;
- urazy czaszkowo- mózgowe, guzy mózgu;
- choroby genetyczne, wady rozwojowe;
- padaczka;
- zaburzenia mowy (min. afazja);
- FASD (Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych).
Po diagnostyce określany jest zakres funkcji, które będą poddawane ćwiczeniom oraz metody, które będą stosowane. W czasie sesji terapeutycznych pacjent wykonuje zadania przygotowane w taki sposób, aby ćwiczyć zaburzone funkcje, bazując na zachowanych. Zajęcia są dostosowane pod względem trudności do możliwości konkretnej osoby. Pomoce terapeutyczne to m.in. arkusze, na których pacjent pisze, zaznacza lub rysuje, klocki, układanki, obrazki, gry, programy komputerowe, np. do terapii Biofeedback (EEG Biofeedback). Część z nich uczestnicy otrzymają bezpośrednio po szkoleniu, aby wzbogacić swoje narzędzia pracy.